Innowacje 2016/17

Małe laboratorium przedszkolaka

Zajęcia prowadzi Jolanta Dzidek

---------------------------------------------------------------

"Budujemy mosty"

Pomoce: dwie podstawki, kartka papieru, kilka klocków

Wniosek: Zwyczajna kartka papieru jest bardzo giętka i potrafi utrzymać tylko niewielki ciężar. Złożenie papieru w harmonijkę powoduje, że staje się on znacznie stabilniejszy i nie ugina się tak łatwo. Dzięki temu papierowy most udźwignie jeden, a nawet kilka klocków i się nie zwali. 

"Ciuchcia z napędem odrzutowym"

Pomoce: Plastikowa ciuchcia (bardzo lekka), kawałek plastikowego wężyka, taśma klejąca, balon

Wniosek: Powietrze zgromadzone pod ciśnieniem we wnętrzu balonu uchodzi z niego nagle silnym strumieniem. Strumień powietrza napędzaciuchcię. Balon umiejscowiony na ciuchci powoduje, że jedzie ona sama i nie trzeba jej popychać.

 

"Czy przez dziurę w kartce można przejść?" - na naszych zajęciach okazało się to możliwe!

Pomoce: kartka papieru A4, nożyczki
















"Jajko w butelce"

Pomoce: Jajko zamoczone w occie na ok. 24 godz. przed eksperymentem, szklana butelka, zapałki

Wniosek: Po wrzuceniu palących się zapałek do butelki nagrzało się także powietrze wewnątrz butelki. Wlot butelki był otwarty, dlatego ciśnienie powietrza wewnątrz butelki było równe ciśnieniu atmosferycznemu. Po zatkaniu wlotu butelki jajkiem, pewna ilość powietrza została szczelnie zamknięta w butelce. Powietrze to w miarę upływu czasu ochładzało się. Wewnątrz butelki wytworzyło się podciśnienie, czyli ciśnienie niższe od  atmosferycznego. Różnica ciśnień na zewnątrz i wewnątrz butelki była na tyle duża, że jajko zostało wepchnięte do butelki.   

 
















"Rakieta balonowa"

Pomoce: długi kawałek cienkiej linki, balon, taśma klejąca, słomka

Wniosek: kiedy powietrze wylatuje z balonu, balon pędzi w przeciwnym kierunku, tzn. jest pchany na drugi koniec linki

"Samopompujący się balonik"

Pomoce: soda oczyszczona, ocet, przeźroczysta butelka, balonik, plastikowa łyżeczka

Wniosek: w trakcie doświadczenia między sodą oczyszczoną, a octem zachodzi reakcja, podczas której wydziela się dwutlenek węgla, dzięki czemu balonik się pompuje.

           

"Tęcza na talerzu"

Pomoce: cukierki skittles, talerzyk, ciepła woda

Wniosek: cukierki zaczynają puszczać barwnik w wodzie w bardzo efektowny sposób. Już po kilku sekundach barwią wodę niczym powstająca tęcza.

 

"Czego potrzebuje ogień, by się palić?"

Pomoce: Zapałki, cztery podgrzewacze, szklane pojemniki (słoiki) o różnej pojemności

Wniosek: Ogień potrzebuje powietrza by się palić (paląca się świeczka pod przykryciem gaśnie), im większy pojemnik (słoik), tym dłużej świeczka będzie się palić.

"Wulkan"

Pomoce: szklanka z ciepła wodą, płyn do mycia naczyń, ocet, soda oczyszczona, łyżeczka, barwnik, kartka papieru złożona w stożek

WniosekWulkan wybucha pianą. W rzeczywistości są to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z  reakcji octu (kwasu) z sodą oczyszczoną (zasadą)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kolorowy świat mandali

Zajęcia dla sześciolatków prowadzi Elżbieta Fryc

Projektujemy mandale - z paseczków kolorowego papieru.

Projektujemy mandale.  Każda praca jest wyjątkowa - jak jej autor.

Mandala z plasteliny - wypełnianie konturów plasteliną i ozdabianie koralikami.

 

Relaks przy muzyce poważnej

Kolorowanie mandali przy muzyce

Efekty naszej pracy - Zimowe mandale

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gry i zabawy logiczne
Zajęcia  prowadzi  Ewelina Irlik - środa  9:55 - 10:40

Domino

                                


Gra Shapes up


Puzzle

                          


Tangram-owe zwierzęta

Galeria zdjęć   

Geometria przestrzenna

Galeria zdjęć

Geometria płaska


Galeria zdjęć 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 „Zajęcia taneczne Fun & Jump” dla uczniów z klas IV-VI.

Zajęcia  prowadzi Aldona Dymek


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zajęcia szachowe "Szach Mat"

Zajęcia prowadzi Mateusz Kozioł

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Robotyka  - „Eksperymentuj, baw się i ucz”

zajęcia prowadzi Dorota Zając