Innowacje 2016/17
Małe laboratorium przedszkolaka
Zajęcia prowadzi Jolanta Dzidek
---------------------------------------------------------------
"Budujemy mosty"
Pomoce: dwie podstawki, kartka papieru, kilka klocków
Wniosek: Zwyczajna kartka papieru jest bardzo giętka i potrafi utrzymać tylko niewielki ciężar. Złożenie papieru w harmonijkę powoduje, że staje się on znacznie stabilniejszy i nie ugina się tak łatwo. Dzięki temu papierowy most udźwignie jeden, a nawet kilka klocków i się nie zwali.
"Ciuchcia z napędem odrzutowym"
Pomoce: Plastikowa ciuchcia (bardzo lekka), kawałek plastikowego wężyka, taśma klejąca, balon
Wniosek: Powietrze zgromadzone pod ciśnieniem we wnętrzu balonu uchodzi z niego nagle silnym strumieniem. Strumień powietrza napędzaciuchcię. Balon umiejscowiony na ciuchci powoduje, że jedzie ona sama i nie trzeba jej popychać.
"Czy przez dziurę w kartce można przejść?" - na naszych zajęciach okazało się to możliwe!
Pomoce: kartka papieru A4, nożyczki
"Jajko w butelce"
Pomoce: Jajko zamoczone w occie na ok. 24 godz. przed eksperymentem, szklana butelka, zapałki
Wniosek: Po wrzuceniu palących się zapałek do butelki nagrzało się także powietrze wewnątrz butelki. Wlot butelki był otwarty, dlatego ciśnienie powietrza wewnątrz butelki było równe ciśnieniu atmosferycznemu. Po zatkaniu wlotu butelki jajkiem, pewna ilość powietrza została szczelnie zamknięta w butelce. Powietrze to w miarę upływu czasu ochładzało się. Wewnątrz butelki wytworzyło się podciśnienie, czyli ciśnienie niższe od atmosferycznego. Różnica ciśnień na zewnątrz i wewnątrz butelki była na tyle duża, że jajko zostało wepchnięte do butelki.
"Rakieta balonowa"
Pomoce: długi kawałek cienkiej linki, balon, taśma klejąca, słomka
Wniosek: kiedy powietrze wylatuje z balonu, balon pędzi w przeciwnym kierunku, tzn. jest pchany na drugi koniec linki
"Samopompujący się balonik"
Pomoce: soda oczyszczona, ocet, przeźroczysta butelka, balonik, plastikowa łyżeczka
Wniosek: w trakcie doświadczenia między sodą oczyszczoną, a octem zachodzi reakcja, podczas której wydziela się dwutlenek węgla, dzięki czemu balonik się pompuje.
"Tęcza na talerzu"
Pomoce: cukierki skittles, talerzyk, ciepła woda
Wniosek: cukierki zaczynają puszczać barwnik w wodzie w bardzo efektowny sposób. Już po kilku sekundach barwią wodę niczym powstająca tęcza.
"Czego potrzebuje ogień, by się palić?"
Pomoce: Zapałki, cztery podgrzewacze, szklane pojemniki (słoiki) o różnej pojemności
Wniosek: Ogień potrzebuje powietrza by się palić (paląca się świeczka pod przykryciem gaśnie), im większy pojemnik (słoik), tym dłużej świeczka będzie się palić.
"Wulkan"
Pomoce: szklanka z ciepła wodą, płyn do mycia naczyń, ocet, soda oczyszczona, łyżeczka, barwnik, kartka papieru złożona w stożek
Wniosek: Wulkan wybucha pianą. W rzeczywistości są to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą oczyszczoną (zasadą)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolorowy świat mandali
Zajęcia dla sześciolatków prowadzi Elżbieta Fryc
Projektujemy mandale - z paseczków kolorowego papieru.
Projektujemy mandale. Każda praca jest wyjątkowa - jak jej autor.
Mandala z plasteliny - wypełnianie konturów plasteliną i ozdabianie koralikami.
Relaks przy muzyce poważnej
Kolorowanie mandali przy muzyce
Efekty naszej pracy - Zimowe mandale
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gry i zabawy logiczne
Zajęcia prowadzi Ewelina Irlik - środa 9:55 - 10:40
Domino
Gra Shapes up
Puzzle
Tangram-owe zwierzęta
Geometria przestrzenna
Geometria płaska
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Zajęcia taneczne Fun & Jump” dla uczniów z klas IV-VI.
Zajęcia prowadzi Aldona Dymek
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zajęcia szachowe "Szach Mat"
Zajęcia prowadzi Mateusz Kozioł
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Robotyka - „Eksperymentuj, baw się i ucz”
zajęcia prowadzi Dorota Zając