Śladami skarbów Ziemi Kłodzkiej - trzydniowa wycieczka 6-8 VI 2018 klas IV-VII

Pierwszego dnia zdobywaliśmy Szczeliniec Wielki, najwyższy szczyt Gór Stołowych (919 m n.p.m.). Na szczyt prowadzi ponad 600 stopni wykutych w skale. Rozciągają się z niego wspaniałe widoki. Następnie udaliśmy się do Kudowej Zdroju, uzdrowiska z Pijalnią Wód (tylko 3 osoby zdecydowały się na degustację wód mineralnych) i Parkiem Zdrojowym u podnóża góry „Parkowej”.
       W środę zwiedzaliśmy czeskie Miasto Skalne Ardspach z licznymi skalnymi ostańcami, które przypominają różne przedmioty i zwierzęta oraz ludzi. Skały sięgają nawet 100 metrów. Ponadto można zobaczyć skalny wodospad i krystalicznie czyste jezioro. Później udaliśmy się do Czermnej, gdzie obejrzeliśmy zwierzęta w mini zoo oraz przeszliśmy Szlakiem Ginących Zawodów. Zobaczyliśmy m.in. pracę garncarza i wzięliśmy udział w warsztatach wyrobu masła – prawie każdy spróbował ręcznie wyrobić masło w zabytkowej maselnicy. Posmarowany nim wypiekany na miejscu chleb smakował wybornie.
Następnie zwiedzaliśmy Kaplicę Czaszek w Czermnej, w której wnętrzu znajduje się około 23 tysięcy ludzkich kości zebranych przez miejscowego proboszcza w latach 1776-1804.
        Ostatniego dnia pobytu zwiedzaliśmy Kopalnię Złota w miejscowości Złoty Stok (gdzie nocowaliśmy). Dowiedzieliśmy się o historii górnictwa i odbyliśmy przejażdżkę kolejką podziemną. Ostatnią atrakcją byłą Twierdza Kłodzko z ogromnymi bastionami. Z jej tarasu widokowego rozciąga się panorama na całą okolicę.
          Ziemia Kłodzka i Ardspy nas oczarowały i mamy nadzieję kiedyś tu wrócić.  (E. Kulka)