Młodzi adepci sztuki z klas 7a oraz 7b pod fachowym okiem p. Anny Kuźniar- Sobek ruszyli na lekcję sztuki i architektury do Krakowa. Celem wycieczki było zaznajomienie uczniów z XIX wieczną twórczością architektów oraz malarzy. Spadające krople deszczu niczym impresjonistyczni mistrzowie, nakładały na ubrania coraz to gęstsze plamy wilgoci. Nie zrażeni pogodą ruszyliśmy podziwiać XIX architekturę Krakowa. Przechodząc plantami podziwialiśmy neogotyckie Collegium Novum, następnie na Placu Szczepańskim secesyjne budynki: Teatru Starego oraz budynek Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Ostatnim stylem z którym przyszło nam się zmierzyć był eklektyzm w postaci Teatru Juliusz Słowackiego. Prawdziwa uczta impresji dopiero miała nadejść. Ruszyliśmy do Muzeum Narodowego w Sukiennicach. Odwiedziliśmy galerię sztuki XIX wieku. Na dzień dobry, przywitaliśmy się z królem Augustem Poniatowskim, namalowanym przez włoskiego malarza Marcello Bacciarellego. Następnie zmierzyliśmy się z polskim romantyzmem, zdominowanym wydarzeniami związanym z walka o niepodległość. Podziwialiśmy wybitnego polskiego malarza Piotra Michałowskiego, który przemawiał do nas przez obraz pt. „Szarża w wąwozie Somosierra”. Dialog z obrazem nie jest łatwy, artyści obnażając swoje przeżycia, emocje czy fantazje ukrywają je w barwach, kształtach i liniach. Rozszyfrowanie tych elementów zmusza odbiorcę do intelektualno- emocjonalnej zabawy, gdzie wrażenia stają się kartą przetargową do ekscytacji, która czeka na wytrwałego odbiorcę. Pani Sobek dzieląc się swoja wiedzą, pomagała nam rozszyfrować to do czego autorzy chcieli nas doprowadzić. W Sali Siemieradzkiego podziwialiśmy dzieła Jana Matejki, który nawiązywał do ważnych wydarzeń w dziejach polskiego narodu. Ostatnia sala zwana Salą Chełmońskiego przechowuje dzieła wybitnych polskich malarzy, przedstawicieli różnych nurtów jak: impresjonizm, naturalizm czy symbolizm. Raczyliśmy się towarzystwem Podkowińskiego, Gierymskich, Malczewskiego, Chmielowskiego, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego. Każdy z uczestników podczas zajęć wypełniał przygotowaną kartę pracy, gdzie między innymi musiał napisać, które dzieło i dlaczego zrobiło na nim największe wrażenie. Za każdym obrazem kryje się pewna opowieść, której nigdy do końca nie uda się odczytać. „W dobrej sztuce jest jak w życiu; wiele spraw nigdy się nie wyjaśnia.”
M.D.